fbpx
12.6 C
Cluj-Napoca
AcasăEDUCAȚIEElevii maghiari câştigători ai concursului de limba română ''Carte frumoasă, cinste cui...

Elevii maghiari câştigători ai concursului de limba română ”Carte frumoasă, cinste cui te-a scris”, premiați la Guvern

Publicat în

spot_img
spot_img

Elevii maghiari câştigători ai concursului de limba română ”Carte frumoasă, cinste cui te-a scris!” au fost premiaţi, vineri, la Palatul Victoria, de către vicepremierul Viorel Ştefan.

Elevii clasaţi pe primele locuri la acest concurs de la şcolile cu predare în limba maghiară din Harghita, Covasna, Mureş şi Braşov, precum şi profesorii lor au fost răsplătiţi cu diplome şi cărţi din partea partenerilor concursului – Guvernul, Instituţia Prefectului Judeţului Harghita, Asociaţia Comunitară Românească din Miercurea Ciuc şi Fundaţia ”Marton Aron” din Miercurea Ciuc.

https://www.facebook.com/guv.ro/videos/877617565924423/

Vicepremierul Ştefan le-a transmis copiilor că sunt ambasadorii promovării limbii române în cadrul minorităţilor naţionale de pe întreg cuprinsul ţării şi că performanţele lor aduc un mare câştig limbii române şi culturii naţionale.

„Numai împreună suntem puternici şi respectaţi ca naţiune. Atunci când toţi cetăţenii României, indiferent de etnie, trăiesc în armonie şi coeziune socială, putem dezvolta calitatea vieţii şi cultura cu toate componentele sale, care se face cunoscută la nivel universal. De aceea, vreau să exprim întreaga mea admiraţie, a întregului Guvern şi să vă asigur că facem tot ceea ce este posibil pentru ca performanţele voastre să nu rămână necunoscute şi singulare. (…) În numele prim-ministrului şi al meu, personal, vă îndemn să vă iubiţi ţara, limba şi tradiţiile populare, iar aportul vostru la dezvoltarea etnicităţii voastre să se ridice la cele mai înalte standarde educaţionale. Unitate în diversitate să fie mottoul vostru, care să vă călăuzească pe tot parcursul vieţii, iar de contribuţia voastră culturală să beneficieze întreaga lume”, a spus vicepremierul Viorel Ştefan la ceremonia de premiere.

În ciuda oboselii provocate de drumul lung până la Bucureşti, elevii au fost încântaţi de modul în care au fost primiţi, de cuvintele frumoase rostite de organizatori, dar şi de clădirea Guvernului.

Şi profesorii care i-au îndrumat pe câştigători au remarcat importanţa învăţării limbii române de către copiii maghiari şi faptul că o astfel de întrecere reprezintă încă o ocazie de a folosi limba ţării în care trăiesc.

Manuela Nicoleta Stîngă, inspectorul şcolar de limba română de la Inspectoratul Şcolar Judeţean Harghita, a vorbit despre beneficiile aduse de învăţarea şi utilizare limbii române de către elevii maghiari.

„Câte limbi străine ştii, atâţia oameni eşti! Au auzit-o, desigur, toţi copiii cu limba maternă maghiara când au fost încurajaţi să înveţe româneşte. Aici, acum, lângă noi, câştigătorii concursului sunt pe cale a găsi esenţa zicalei. Sunt multe motivele pentru care îi pasionează limba română. E limba ţării lor, e accesul spre reuşită în propria ţară, e calea spre lărgirea propriului orizont de cunoaştere. Sunt poate cele mai evidente beneficii aduse de învăţarea şi utilizarea limbii române. Copiii aceştia au înţeles, cu siguranţă, că nu suntem mai mulţi oameni într-unul dacă ştim mai multe limbi. Dar este la fel de evident că, astfel, îţi spulberă hotarele mentalităţii, îţi extind capacitatea de înţelegere, creativitatea şi gândirea critică, ceea ce îi ajută să se adapteze mai uşor şi mai bine unor situaţii de viaţă diferite în propria ţară”, a arătat Manuela Nicoleta Stîngă.

La rândul său, profesoara de limba română Császár Tünde, de la Şcoala Generală ”Nagy Imre” din Miercurea Ciuc, a subliniat faptul că acest concurs este aşteptat cu nerăbdare de elevi, iar vizita la Bucureşti reprezintă o experienţă de neuitat pentru câştigători.

„Mă bucur enorm că în fiecare an elevii mei participă cu plăcere la acest concurs, îmi povestesc cu entuziasm ce şi cum au scris în limba română. Fără doar şi poate, această competiţie îmbunătăţeşte abilităţile de comunicare în limba română ale elevilor maghiari, stimulează constant aptitudinile elevilor de etnie maghiară de a crea diferite texte, literare sau nonliterare, compuneri sau eseuri în limba română, astfel promovează elevii cu aptitudini literare, şi, nu în ultimul rând, susţine colaborarea între profesorii de Limba şi literatura română din mai multe judeţe”, a spus Császár Tünde.

Iniţiatoarea acestui concurs, profesoara de limba română dr. Maria Sturzu, a mărturisit că ideea s-a născut din „frustrarea” de a nu reuşi să facă mai mult, mai atent, mai concludent pentru copiii a căror limba maternă nu este româna.

„Am ales calea deschisă pentru a oferi şansa oricărui elev vorbitor de limba maghiară, ca limbă maternă, să îşi poată ‘etala’ cunoştinţele şi competenţele de limbă română, conform vârstei şi pregătirii sale. Prin acest concurs se doreşte a-i încuraja pe elevii maghiari să comunice în limba română şi le oferă acestora posibilitatea de a-şi testa cunoştinţele. Frustrarea iniţială, cea care a dat roade ulterior, se datora lipsei de ocazii reale şi practice, de situaţii concrete de comunicare ce se doreau să vizeze strict dezvoltarea abilităţilor şi competenţelor unor copii care, de fapt, nu se pot ajuta singuri. Iar acest concurs vine în întâmpinarea celor care doresc, pot şi vor să se autoevalueze an de an în ceea ce priveşte înţelegerea şi utilizarea limbii române ca limbă nematernă”, a subliniat Maria Sturzu.

Reprezentanta Asociaţiei Comunitare Româneşti din Miercurea Ciuc, Angela Bîrsan, a vor bit despre importanţa promovării dialogului şi a comunicării interetnice în judeţele locuite de majoritatea maghiară.

„Cunoaşterea limbii oficiale a statului, a limbii române, este un atu nu doar în desăvârşirea educaţiei individuale, ci şi pentru lărgirea orizontului şi posibilităţilor pentru un viitor mai armonios pentru întreaga comunitate. Trebuie să conştientizăm că Guvernul României depune eforturi pentru promovarea dialogului interetnic, conform convenţiei cadru care stipulează obligativitatea păstrării contactului între minoritate şi majoritate, lucru recunoscut şi în plan european, iar evenimentul de astăzi înseamnă, de fapt, un semn şi un simbol deopotrivă al dreptului şi al respectului faţă de alteritate”, a declarat Angela Bîrsan.

După festivitatea de premiere, elevii au vizitat sediul Guvernului, inclusiv sala de şedinţe, după care au fost oaspeţii Televiziunii Române, unde au aflat informaţii despre istoria acestei instituţii şi au avut ocazia să vadă cum se realizează o emisiune.

La cele 17 ediţii ale acestui concurs au participat aproximativ 4.800 de elevi din clasele V-XII de la şcoli cu predare în limba maghiară, aproape 600 dintre ei fiind premiaţi.

Aflat la cea de-a XVII-a ediţie în 2019, Concursul de competenţe lingvistice în limba română pentru minorităţi, „Carte frumoasă, cinste cui te-a scris!”, care se adresează elevilor din clasele V-XII de la şcolile cu predare în limba maghiară şi care este găzduit în ultimii 10 ani de Colegiul Naţional „Marton Aron” din Miercurea Ciuc, are rolul de a-i încuraja pe elevii maghiari să comunice în limba română şi le oferă acestora posibilitatea de a-şi testa cunoştinţele.

Sursa: Agerpres

Redactia

Articole recente

CJ Maramureș a alocat un milion de lei, fonduri nerambursabile, pentru domeniul culturii

Fondul de un milion de lei a fost aprobat de consilierii judeţeni pentru finanţarea nerambursabilă a proiectelor în domeniul culturii

Șoareci morţi, praf, mucegai și gândaci de bucătărie, găsiți de comisarii de la Protecţia Consumatorului în cantina unui colegiu din Timişoara

Cantina Colegiului Tehnic ”Henri Coandă” din Timişoara a fost închisă de inspectorii de la Protecţia Consumatorului

Teodor Bulza: „Cinstea și gramatica -vocația și crezul vieții mele”

Teodor Bulza: „Cinstea și gramatica -vocația și crezul vieții mele”

Mai multe articole de același fel

Korodi Attila: Miercurea Ciuc devine un centru regional puternic al formării duale

Primarul municipiului Miercurea Ciuc, Korodi Attila, a semnat astăzi, la București, contractul de finanțare în valoare de 121,67 milioane de lei pentru consolidarea învățământului dual și renovarea campusului școlar din Toplița-Ciuc. Valoarea sprijinului extern obținut prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) se apropie de 100 de milioane de lei.

Noile săpături arheologice redescoperă fostul sistem de fortificație al Cetății Mikó

În partea de vest și de nord a Cetății Mikó se desfășoară o săpătură arheologică inedită: sub conducerea arheologului Darvas Lóránt, se cercetează, în mai multe secțiuni, sistemul de fortificație de odinioară a clădirii.