Politicienii mint de îngheață apele! Proiectul Detectorul de minciuni, organizat de Freedom House România, Frontline Club Bucharest, Geeks for Democracy și Stop Fake News in Romania a analizat 13 declarații ale politicienilor din timpul campaniei pentru alegerile europarlamentare. Cele 13 cazuri analizate au venit din partea politicienilor din PSD, UDMR, USR-PLUS, dar și din știri de pe site-urile romaniadeazi.info și Sputnik Moldova.

Rezultatul? Opt din cele 13 declarații au fost false. Trei au fost “mixte“, iar o declarație a lui Liviu Dragnea a fost neconcludentă. Singura declarație adevărată a venit de la Dacian Cioloș.

Cele opt declarații false:

  • Partidul Social Democrat: „PSD prezintă dovezile că PNL este un adversar declarat al creșterii salariului minim pe economie”
  • Marius Constantin Budăi: „România nu își putea depune candidatura pentru a găzdui sediul Autorității Europene a Muncii (ELA)”
  • România De Azi.info: ”Kelemen Hunor: Scopul UDMR este ca României să i se ia Ardealul”
  • Dănuț Cristescu: ” La Consiliul Județean Teleorman nu se face campanie electorală și n-are nicio legătură Ziua Județului Teleorman, care este adresată tuturor teleormănenilor, cu campania electorală.”
  • Sputnik: „Șoc din România: USR-PLUS propune instaurarea poliției politice la nivelul întregii Europe”
  • Răzvan Cuc: ”la transporturi, de exemplu, pe perioada mandatului guvernului tehnocrat nu s-a făcut nimic, toate lucrurile au fost lăsate de izbeliște”
  • Codrin Ștefănescu: ”Legat de bani europeni, avem cel mai mare grad de absorbție, dacă vedeți toate schemele și lucrurile pe care le-am publicat.”
  • Florin Iordache: „Motivul pentru care trebuie dezincriminată neglijența în serviciu: sunt alte infracțiuni unde poate fi încadrată fapta și nu e necesară această infracțiune (…) în abuzul în serviciu spre exemplu” PSD: „Ludovic Orban amenință cu violențe susținătorii PSD – ALDE”

Declarațiile mixte au venit de la Dragoș Benea (senator PSD), premierul Viorica Dăncilă și Dan Barna, președinte USR.

Dragoș Benea a vorbit despre fondurile atrase de regiunea Moldova în perioada 2007-2016, mai mult decât regiunea de Vest. Ceea ce a uitat să menționeze senatorul a fost că Moldova a adunat de patru ori mai puțini bani decât regiunea București-Ilfov.

Viorica Dăncilă „s-a plâns public că nu a primit o invitație la summit-ul Uniunii Europene de la Sibiu, care este un Consiliu European informal”, însă România este reprezentată la nivelul Consiliului European de către președinte, nu de premier.

Dan Barna a declarat faptul că România pierde aproximativ 38 de milioane de euro din cauza corupției, însă datele provin dintr-o singură sursă, un studiu al Verzilor Europeni, și nu sunt aceleași cu cele din rapoartele oficiale.

Dacian Cioloș a declarat că „subvențiile cu care se laudă azi Liviu Dragnea și Petre Daea au fost obținute de România prin reforma Politicii agricole comune pe care am propus-o împreună cu echipa mea”. Informația este adevărată, conform rapoartelor de la Comisia Europeană. Politica Agricolă Comună valabilă pentru perioada 2014-2020 a fost un proiect conceput de Cioloș și echipa sa în timpul mandatului său de comisar european.

Pentru declarația „Creșterea prețurilor a anulat creșterile de salarii și pensii este o minciună”, Liviu Dragnea a primit verdictul neconcludent.

„L. Dragnea a folosit 3 tipuri de venituri și 4 produse pentru a arăta că majorările de prețuri nu au anulat majorările de salarii și pensii. Sursa indicată ca bază pentru calculele sale – Comisia Națională de Strategii și Prognoză – nu are pe site nicio informație în acest sens.”, scrie site-ul detectoruldeminciuni.ro.